Home » Uncategorized » Sveriges infrastruktur är mestadels god

Sveriges infrastruktur är mestadels god

En sak som är positiv med Sverige är infrastrukturen. Visst, Sveriges infrastruktur är inte perfekt och när det gäller tågresor är förseningar alltför vanliga. Men överlag är infrastrukturen relativt välfungerande i Sverige.

I storstaden Stockholm har det varit problem med tågförseningar vid en infart till centralstationen men nu har kapaciteten höjts ganska mycket tack vare den så kallade Citybanan för pendeltåg som gör att det bli mer utrymme på spåren för fjärrtåg från till exempel Borlänge, Sundsvall, Oslo/Karlstad/Västerås, Göteborg eller Malmö/Köpenhamn på de befintliga spåren som går genom Gamla stan. Tidigare var det väldigt trångt på spåren med endast två tågspår men Citybanan har verkligen öppnat upp kapaciteten. På Citybanan går det nu en stor mängd pendeltåg i en särskild sänktunnel under Gamla Stan och Mälaren.

Citybanan har man byggt med en helt ny station lite längre norrut i Stockholm, Station Odenplan. Det gör att man nu kan gå av tåget på ett helt nytt ställe om man pendlar och få kortare gångavstånd. Perfekt när man pendlar att slippa byta till buss eller tunnelbanan. Man kan ta pendeltåget från till exempel Uppsala eller Nynäshamn och sedan gå av vid Odenplan istället för att göra det på Stockholm Central. Förutom tidsbesparingen slipper man även stressen på Centralen.

Även om situationen för järnvägen blivit bättre så är den fortfarande problematisk på vissa sträckor med en del signalfel. Som tur är, är den lokala infrastrukturen dock god även om järnvägen är dålig. I Stockholm är tunnelbanenätet väldigt väl utbyggt och det går täta turer och det gör att det går snabbt att ta sig in till innerstan. Men värre blir det om man behöver byta från en tunnelbanelinje till en annan. Stockholms tunnelbanekarta liknar inte andra större städers. Den är som en bläckfisk med en massa armar i olika riktningar och man behöver åka in till Centralen eller kanske Slussen om man vill byta. I andra städer som är långt större än Stockholm kan man i lite större utsträckning åka olika tvärbanor eller ringlinjer som gör att man kan åka direkt från ett ställe till ett annat utan att byta tunnelbanelinje centralt inne i innerstaden.

Det som är positivt med Sveriges näst största stad Göteborg är att det finns ingen tunnelbana men däremot en massa spårvagnar med vilka man åker ovanför marken vilket många tycker är trevligare. Man kan också lättare bygga nya linjer eller efter behov utöka spårvagnsnätet med flera tvärlinjer. Det gör att systemet med spårvagnar i Göteborg är bättre än tunnelbanan i Stockholm: man kan ta spårvagnen till olika ställen i Göteborg utan att behöva byta inne i stan. Men den stora nackdelen med spårvagnar är att det både går långsammare och att kapaciteten är mycket lägre vad gäller antalet passagerare. Att det går långsammare beror delvis på lägre toppfart, men också mycket på att alla stopp på vägen gör att det tar tid när passagerarna går av och på. Man får alltså räkna med lite längre restid ibland, men å andra sidan färre byten och en mysigare resa med finare utsikt.